18 maart 2008

ITIL® v3, BiSL en "functioneel beheer"

Onlangs is een artikel over dit onderwerp verschenen in IT Beheer Magazine (2008 nummer 5) (omdat dit een edit is ligt de verschijningsdatum na de datum van deze entree op mijn blog) .

Hierbij wat conclusies:
ITIL v3 is vooral geschreven vanuit het perspectief van een IT-dienstverlener die graag zijn diensten wil afstemmen op wat de business nodig heeft. In de ITIL boeken staan echter op een aantal plaatsen activiteiten beschreven die ook interessant zijn voor managers die van IT-dienstverlening gebruik willen maken (die dus aan de demandkant / vraagkant zitten).
Sommige delen van de nieuwe ITIL benadering zijn daardoor beter toepasbaar voor bedrijven waar IT in huis is dan voor IT-dienstverleners die een grote diversiteit aan klanten bedienen.

Specifiek voor het inrichten van IV-management (beter woord voor functioneel beheer + informatie management) is BiSL geschreven. BiSL sluit daarmee veel beter aan op de belevingswereld van de business. Maar het mist nu nog diepgang: voorbeelden, meer uitleg. Diepgang die in ITIL wel te vinden is en daardoor toch ook toegevoegde waarde heeft voor de klantorganisatie bij het vormgeven van een aantal elementen van IV-management, zoals beveiligingsbeleid, gegevensmanagement en het opstellen van requirements. De voor de klantorganisatie interessante informatie is helaas verspreid over alle ITIL boeken, wat het eenvoudige toepassen ervan negatief beïnvloedt.

Een gehele IV-organisatie inrichten op basis van ITIL is niet gewenst omdat ITIL toch echt (nog steeds) voor IT-dienstverleners is bedoeld. Maak daarvoor dus in de eerste plaats gebruik van BiSL.

Geen opmerkingen: