14 februari 2008

Samenwerking tussen de drie beheermodellen en -domeinen

In de tijd dat ASL en BiSL ontwikkeld werden (en hun voorgangers R2C en FBM) richtte ITIL zich nog voornamelijk op Infrastructuurbeheer, oftewel technisch beheer. ITIL heeft zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld en is nu een model voor IT Service Management in de volle breedte. ASL was voor applicatiebeheer en BiSL voor functioneel beheer (om even in de Looijen-termen te blijven, zie item Welkom). Het risico van drie modellen voor drie domeinen is dat iedereen zich op zijn eigen domein terugtrekt en dat de samenhang wordt vergeten. Terwijl het leveren van een adequate informatievoorziening juist heel sterk afhangt van communicatie en samenwerking. Waarom dan niet één model? Daar is een aantal redenen voor. In de Link "Effectieve samenwerking tussen de beheerdomeinen" kunt u daar meer over lezen.

Daarnaast is vorig jaar een artikelenreeks verschenen in het IT Beheermagazine van 7 artikelen waarin ingegaan wordt op de onderwerpen waarin je het meeste moet samenwerken en hoe je dat kunt inrichten. Deze artikelenreeks is nu nog alleen bij mij op te vragen (en uiteraard te lezen in IT Beheer Magazine van dec 2006 tot juli 2007), maar zal zo spoedig mogelijk via links beschikbaar worden gesteld.

In een volgende bijdrage in deze blog zal ik ook inhoudelijk wat dieper op de materie ingaan.

Geen opmerkingen: